Bilatzailea
Bilatzailea
- Atala:
- irakasbil-kudeaketa:
- irakasbil-kudeaketa
Ahoskera eta prosodia euskararen irakaskuntzan
- Didakteka
- Sortua: 23 May 2022
- Bisitak: 1763
- Iruzkinak: 0
- Gogokoak: 1
Artikulu honek helburu du euskara-irakasleei gogoeta eragitea, euskararen ahoskerari eta prosodiari buruz, eta, aldi berean, gaitasun prosodikoa garatzeko jarraibide eta argibideak ematea. Bide hori egiteko, Axularren Gero maisu-lanaren “Irakurtzaileari” deritzon atalean oinarrituta, “Irakasleari” aitzinsolasean azaldu da aferaren muinaren jatorria. Ondoren, zer-nolako ibilbide urri eta malkarra izan duen ahoskerak euskararen irakaskuntzan, eta, berrikiago, Helduen Euskalduntzearen Oinarrizko Curriculumean (HEOC) nolako isla daukan alderdi fonologikoak gaitasun fonologikoaren barruan; ebaluazioan ere azaltzen da mailaz maila. Ahoskerak ere izan du Euskaltzaindiaren arreta, eta EBAZ arauaren berri ematen da: euskara batuaren ahoskera zaindua. Aurrerago ahoskeraren eta prosodiaren inguruko proposamenak eta ikerlanak berbabide, hauxe garatzen da: Txillardegiren euskal azentuaren inguruko proposamena eta hari buruzko artikuluaren aitzindaritasuna azalduz; ahoskera lantzeko argibideak eta jarduerak, Euskal Herriko Unibertsitateko irakasleek egindakoa, eta, ahoskeraren gaineko oso lan interesgarria. Azkenik, teoria guztia praktikan ipintzeko, proposamen curricular eta didaktikoa egiten da, gaitasun prosodikoa HEOCean txertatu eta hari buruzko jakintza eta kontzientzia zabaltzeko.
- Atalak:
- Egilea:
- Dokumentu-mota:
- e-Hizpide artikulua
- Area of knowledge:
- Lenguage
- e-Hizpide zenbakia:
- 99
- Saila e-Hizpide / Hizpide / Zutabe:
- Euskararen kutxa
Iritzi bat eta lokailuaren eta hainbat tartekiren arteko puntuazioaz
- Argitalpenak
- Sortua: 2 September 2014
- Bisitak: 1107
- Iruzkinak: 0
- Gogokoak: 0
Puntuazioa izango da, ziurrenik, idaztean, euskaldunok gehien deskuidatzen dugun alderdia. Susmoa dut, gainera, euskaraz ez ezik, gaztelaniaz ere ez diogula behar beste erreparatzen hain garrantzizkoa den zeregin honi, puntuazioari. Eta zirkunstantzia horrexek, hain zuzen, bultzatu nau lerro hauek idaztera.
- Atala:
- Egilea:
- Tejera-Bollain, Roberto
- Dokumentu-mota:
- Hizpideko artikulua
- Trebetasunak:
- Idazmena
- Hizpide / Zutabe zenbakia:
- 84
- Hizkuntza-arloa:
- Testugintza
- Saila e-Hizpide / Hizpide / Zutabe:
- Euskararen kutxa
Puntuazioari buruzko dekalogo batera iristeko bidaia
- Argitalpenak
- Sortua: 3 September 2013
- Bisitak: 1202
- Iruzkinak: 0
- Gogokoak: 0
Hizkuntza-irakasleek zalantzak izaten dituzte arlo askotan, baina puntuazioa bereziki deserosoa egiten omen zaie. Gustatuko litzaieke komari buruzkoak gramatikaren arloko beste edozein zalantza bezalaxe argitzea, baina ez da hala gertatzen. Euskaltzaindiak zeharka baino ez dio heldu gaiari, eta ohiko gramatika- eta estilo-eskuliburuek ez dute puntuazioaz jarduten, puntuazio-marken erabilera-arauez baizik, eta ez modu bateratuan gainera.
Hala, bere zalantzak eta bere ikasle-irakasleenak argitzeko premiak akuilaturik, bidaia moduko bat egin behar izan du Lorea Arrietak. Bidean, gaia sakon jorratu duten hainbat adituren ekarpenak xehatu ditu, eta, bereziki, Juan Garziaren “Joskera Lantegi”.
Arrietak proposaturiko bidaian ikusiko dugunez, puntuazioaren gakoak sintaxian bilatu behar dira; joskeran, alegia. Halaxe egin du berak, eta arian-arian puntuazio-sistema bat moldatu. Azken finean, ezin dira aurrez ikusi testuek planteatuko dizkiguten erronka guztiak, baina irizpide gutxi batzuk argi izanda, litekeena da puntuazio-sistema ahaltsu bat iristea.
- Atala:
- Egilea:
- Arrieta, Lorea
- Dokumentu-mota:
- Hizpideko artikulua
- Trebetasunak:
- Idazmena
- Hizpide / Zutabe zenbakia:
- 80
- Hizkuntza-arloa:
- Testugintza
- Saila e-Hizpide / Hizpide / Zutabe:
- Euskararen kutxa
Haur hizkeraren erabileraz
- Didakteka
- Sortua: 2 April 2002
- Bisitak: 1533
- Iruzkinak: 0
- Gogokoak: 0
Lan honen helburu nagusia haur hizkera nolakoa den erakustea da. Honekin batean, “haur hizkera” terminoen definizioa zehaztu eta hizkera honetako ezaugarri garrantzitsuenak, orokorrak eta euskarazkoarenak, zein diren azaltzen dira. Ondoren, hiru ardatzen inguruan antolatu da gaia: noiz erabiltzen den, nork jotzen duen hizkera honetara eta nola erabiltzen den benetan.
Azken puntu hau jorratzean, hizkuntzaren hiru habe nagusiak ukitzen
dira (fonetiko-fonologikoa, morfosintaktikoa eta lexikoa), eta sailez sail
arruntean hartuz, nolako gertakariak izaten diren aurkezten. Lanean zehar agertutako datuetatik atera daitezkeen ondorio nagusiak honako hauek dira: hizkera honetako ezaugarrien erabilera helduen esku dago, ez da batere erregularra eta muga (nahiko) finkoak ditu.
- Atalak:
- Egilea:
- Zubiri, Juan Jose
- Dokumentu-mota:
- Hizpideko artikulua
- Hizpide / Zutabe zenbakia:
- 49
- Hizkuntza-arloa:
- Dialektoak
- Saila e-Hizpide / Hizpide / Zutabe:
- Euskararen kutxa