Argitalpenak
Hizkuntza-irakaslea: irakaskuntzarako eta ikaskuntzarako gaitasun metodologikoa
- Atala:
- Egilea:
- Dokumentu-mota:
- Atala:
- Egilea:
- Dokumentu-mota:
- Bisitak: 2994
- Iruzkinak: 0
- Gogokoak: 1
HABEk eta Euskal Herriko Unibertsitateak antolatutako XIX. Uda ikastaroaren ondorio bat da obra hau. 2014an izan zuen sorburua, Joanba Bergara Pascalek egilearekin harremanetan jartzea erabaki zuenean, eta elkarrekin hizkuntza-irakasleen gaitasun metodologikoa garatzeko proposamena definitzen hasi zirenean. Gaitasun hori, hain justu, hizkuntza-irakasleek beren ikasleen ikaskuntza-premiak asetzeko behar dituzten metodoak, teknikak, ikuspegiak eta paradigmak aukeratzeko duten trebetasuna da.
Postmodernitatearen
esparru epistemologikoaren baitan (Kumaravadivelu, 2006) metodoa kontzeptuak
hainbat kritika jaso baditu ere, edukien ezagutza pedagogiko (Shulman,
1986) deiturikoaren oinarrizko elementutzat jotzen duten balioespen berriak ere
jaso ditu (Larsen-Freeman eta Anderson, 2011). Hala, orain lanean ari diren eta
etorkizunean arituko diren irakasleek era askotako proposamen metodologikoak
egituratzen dituzten printzipioak zertan diren ezagutzea lagungarria izango da
jakite espezifiko bat garatzeko, eta horrek ikaskuntza-aukera hobeak eta
handiagoak ekar ditzaketen irakaskuntza-aukerak arreta handiz hautatzea
ahalbidetuko du.
Testuinguru horretan,
parte-hartzaileak mendeetan eta mendeetan hizkuntza-irakaskuntzaren bilakaeran
eragina izan duten askotariko metodoen printzipioetan eta jardunbideetan
trebatzearen alde egiten duen ikastaroa benetan garrantzitsua da,
diziplina-alorra aberastu egiten baita hezkuntza linguistikoarekin zerikusia
duten hainbat zientziaren ekarpenen bidez; besteak beste, hizkuntzalaritza
orokorrak, hizkuntzalaritza aplikatuak, psikolinguistikak, soziolinguistikak,
hizkuntza-ikaskuntzarako psikologiak, pedagogiak eta didaktikak egindako
ekarpenen bidez. Diziplina horietatik eratorritako jakituriek bat egitean,
hainbat patroi sortzen hasi ziren, hizkuntza-irakaskuntzaren arloan jakiteei
garrantzia ematen zietenak. Patroi horiek konfigurazio didaktiko bereziak
osatzen joan dira, eta hainbat arlotan ikaskuntza hobetzen lagundu dute. Horregatik,
hizkuntza-irakaskuntzaren diziplina-arloa azken urteotan esponentzialki
askotariko bilakatu denez (haurren, nerabeen eta helduen komunikazio-premiei
erantzunez, ama-hizkuntzen, lehen hizkuntzen, hizkuntza ofizialen, bigarren
hizkuntzen edo atzerriko hizkuntzen ikaskuntzaren arloan edo komunikazio
orokorrerako, akademikorako, profesionalerako edo/eta gizadiak egiten dituen
migrazio masiboetatik eratorritako komunikazio-helburuetarako), bidezkoa da
ezagutza profesionalaren beste eremu batean pentsatzea: gaitasun
metodologiko izenekoan, hain justu. Gaitasun horrek irakaslea gaituko du
Darling-Hammondek (1998) “egokitzapenezko trebezia” deiturikoa gara dezan;
alegia, irakasle bati bere trebezia modu malguan egikaritzeko baliagarriak
zaizkion ezagutzak, trebetasunak eta jarrerak dira, esku hartu behar duen zeinahi
espazio fisiko, kultural, ideologiko, axiologiko edo kontzeptuzkotan emaitza onak
lortuz.
Esandako guztiagatik, obra
hau modu zirkularrean egituratu dugu, jakiteen, irakasleen eta ikasleen arteko
elkarreraginak bideratzen dituzten metodo- eta metodologia-ikusmolde
klasikoetatik abiatuta. Ondoren, dimentsio horietako bakoitza aztertu dugu,
bakoitzari buruzko gaur egungo ikuskerak sakon aztertuz. Eta une oro izan
ditugu ardatz berriki jendartean zabaldutako metodoak edo/eta proposamen
metodologikoak.
Elkarreragin didaktikoetan
errotuta dauden faktore guztiak aztertu ondoren, metodo jakin bat praktikara
nola eramaten den erakusten duten beste oinarri batzuk analizatu ditugu. Horrenbestez,
ikasgelaren kudeaketaren, material didaktikoen, komunikazioaren teknologiek
betetzen duten rolaren eta irakaskuntza-ezagutzaren garapenaren eta ontologiaren
ulermenaren inguruan emandako aurrerapausoen azterketa izango da.
Azkenik, metodoa
kontzeptura itzuliko gara berriro, nahiz eta beste ikuspegi batetik izan:
dagoeneko ez irakasleen ekintza multzoaren erdigune gisa, baizik eta tresna
gisa, terminoaren zentzu soziokulturalean, jakiteen, irakasleen eta ikasleen
arteko topaketan bitartekari-lanak egiten dituena. Beraz, metodoek
hizkuntza-irakaskuntzan duten betekizuna birdefinituko dugu, eta irakaslea
proposamenen aukeratzaile trebe gisa ahaldunduko dugu, bai eta ikasleak indartuko
dituzten konfigurazio didaktikoen diseinatzaile gisa ere.
Gure helburua da obra
honek hizkuntza-irakaskuntzaren esparru metodologikoaren ikuskera eguneratu bat
ematea eta lagungarria izatea euren egokitzapenezko trebezia garatu nahi duten
irakasleentzat berau kontsultatzen dutenean, ziur baikaude, José Pedro Varela
pedagogo uruguaitarrak (1964) esaten zuen bezala:
"Errepublika ezartzeko, lehenik eta behin errepublikazaleak prestatu behar dira; herriaren gobernua sortzeko, herria iratzarri eta bizimodu aktibora bideratu behar da lehenengo; iritzi publikoa burujabea izan dadin, aurrena, iritzi publikoa osatu behar da; eta Demokraziaren premia handi guztiak zein Errepublikaren eskakizun guztiak modu bakarrean ase daitezke: heziz, heziz eta beti heziz!".